This course discusses the basic concept, issue and technique to develop and deploy Web sites and blog. Students will learn to design web and blog using multimedia authoring software, basic programming language and uploads web sites and blog.

Reka Bentuk Hiasan Dalaman


Reka bentuk hiasan dalaman adalah (multi-faceted) profesion yang kreatif dan penggunaan teknikal yang diterapkan dalam struktur yang dibina untuk mencapai persekitaran interiornya. Solusi ini berfungsi, meningkatkan kualiti kehidupan dan budaya daripada penghuninya, dan estetik interior yang menarik mengikut kehendak pereka. Desain diciptakan sebagai respons terhadap dan terkoordinasi dengan kod dan keperluan peraturan, dan menggalakkan prinsip-prinsip kelestarian lingkungan. Proses desain interior menurut metodologi sistematik dan terkoordinasi, termasuk kajian, analisis dan integrasi pengetahuan ke dalam muat kreatif, di mana keperluan dan sumber daripada pelanggan yang puas untuk menghasilkan ruangan interior yang memenuhi tujuan projek. Karya desainer interior diambil dari pelbagai disiplin ilmu termasuk psikologi lingkungan, senibina, desain produk, Dan tradisional hiasan (estetika dan kosmetik). Mereka merancang ruangan hampir setiap jenis bangunan termasuk: hotel, ruangan-ruangan syarikat, sekolah, rumah sakit, rumah pribadi, pusat perbelanjaan, restoran, teater, dan terminal lapangan terbang tersebut. Hari ini, desainer interior harus selari dengan arsitektur detail termasuk rancangan lantai, renovasi rumah, dan pembinaan codes. Beberapa desainer interior adalah seoramg arkitek juga.

Karya Interial

Interior Styles Watak desain kontemporari di Expo Desain MAP Sebuah style, ataupun tema, adalah idea yang konsisten digunakan di seluruh bilik untuk mencipta perasaan kelengkapan. Watak tidak boleh disamakan dengan konsep desainge, atau peringkat yang lebih tinggi parti, yang melibatkan pemahaman yang lebih dalam konteks arsitektur, sosial-budaya dan keperluan program pelanggan tema ini sering mengikuti gaya tempoh. Contoh ini adalah Louis XV, Louis XVI, Victoria, Islamic, Feng Shui, Antarabangsa, Mid-Century Modern, Minimalis, Inggeris Georgia, Gothic, Indian Mughal, Art Deco, Dan banyak lagi. Evolusi tema dekorasi interior kini telah berkembang untuk memasukkan tema-tema tidak selalu konsisten dengan gaya tempoh tertentu membolehkan pencampuran potongan daripada tempoh yang berbeza. Setiap elemen harus turut berperanan dalam bentuk, fungsi, atau keduanya dan standard yang konsisten mempertahankan high dan menggabungkan untuk mencipta desain yang diinginkan. Seorang desainer mengembangkan sebuah rumah architucture dan desain interior untuk pelanggan yang mempunyai gaya dan tema yang calon suka dan mental pemilik menyambung ke. Selama 10 tahun terakhir, dekorator, desainer, arkitek dan pemilik rumah telah kembali menemukan perabot yang unik ini dikembangkan pasca-perang tahun 1950-an dan 1960-an daripada bahan baru yang dikembangkan untuk aplikasi ketenteraan. Beberapa trendsetter termasuk Charles dan Ray Eames, Bukit dan Herman Miller. Tema dalam desain rumah biasanya tidak terlalu banyak digunakan, tetapi berfungsi sebagai pedoman untuk merancang sesebuah karya.


Study Simbol


1. KATEGORI REKA BENTUK
Ruang
a ) Ruang Kediaman
- ruang tamu
- ruang makan
- ruang kerja / bilik bacaan
- bilik tidur
- ruang dapur
- bilik air
- anjung

b ) Ruang awam atau komersil
- ruang pejabat
- restoran
-bank
- bilik pameran

2. ASPEK ASAS REKAAN DALAMAN
a) Ruang – dapat dilihat dari aspek bentuk dan saiz, ruang perlu disesuaikan dengan penggunaannya untuk kelihatan lebih luas, ceria dan selesa.

b) Peredaran udara – amat penting untuk menjamin keselesaan dan kesihatan penghuninya. Penggunaan kipas dan penyaman udara dapat membantu peredaran udara.

c) Pengcahayaan – ia dapat menimbulkan suasana yang ceria, tenang dang romantik. Pengcahayaan dapat ditentukan oleh kedudukan dan saiz pintu atau tingkap, lampu, dan penggunaan cermin.

d) Warna – merupakan unsur penting dalam kehidupan. Warna boleh menimbulkan kesan harmoni dan ceria. Warna sejuk menimbulkan ketenangan serta luas manakala warna panas keceriaan. Warna gelap akan menjadikan ruang kelihatan sempit.

e) Perabot – susun atur dan saiz perabot dapat mempengaruhi keluasan sesuatu ruang. Pemilihan perabot penting dalam menentikan tema sesuatu ruang seperti gaya Inggeris, Tropika, Kontemporary dan sebagainya.

3. PRINSIP REKA BENTUK
Prinsip asas reka bentuk hiasan dalaman adalah keseimbangan, harmoni, penegasan, kesatuan dan keseragaman.


Susah Sikit Nak Buat..


Kalau Sesiapa Nak AMbik suh Buat Desingn Mngkin CAm nie dah Siap..

0 comments:

Catat Ulasan

Senarai Blog Letcure

Subscribe

art

free counters