This course discusses the basic concept, issue and technique to develop and deploy Web sites and blog. Students will learn to design web and blog using multimedia authoring software, basic programming language and uploads web sites and blog.

web 2.0



Web 2.0 bukan merupakan perkara baru dalam dunia internet khasnya pada era globalisasi kini. Hal ini adalah ekoran daripada kepantasan anjakan paradigma dan transformasi dunia global. Sebelum ini, masyarakat hanya menggunakan web untuk mendapatkan maklumat semata-mata. Tetapi, dengan kewujudan web 2.0, komunikasi manusia dapat dijalankan secara dua hala selain menjadikan komunikasi begitu berkesan, pantas dan mudah. Masyarakat bukan sahaja dapat melayari web malah dapat mempamerkan, memperluaskan dan berkongsi kreativiti mereka dengan sesiapa sahaja tanpa batasan masa, ruang dan lokasi. Dunia kini menjadi semakin sempit kerana komunikasi boleh berlaku di mana-mana sahaja, bila-bila masa dan dengan sesiapa pun tanpa sebarang halangan. Rentetan itu perbezaan budaya, agama, bangsa, warna kulit dan negara bukan lagi menjadi ukuran dalam menjalinkan perhubungan meskipun hanya secara maya.

Istilah Web 2.0 biasanya dikaitkan dengan aplikasi web interaktif yang memudahkan berkongsi maklumat, Interoperabilitas, desain berpusat pengguna, dan kolaborasi tentang World Wide Web. Contoh dari Web 2.0 menyertakan web berasaskan masyarakat, perkhidmatan hos, aplikasi web, laman rangkaian sosial, Strategi berkongsi video, wiki, blog, mashupDan folksonomies. Sebuah halaman Web 2.0 memungkinkan para pengguna untuk berinteraksi dengan pengguna lain atau untuk menukar laman web kandungan, Berbeza dengan non-interaktif website di mana pengguna terhad pada pasif melihat maklumat yang diberikan kepada mereka. Istilah ini berkaitan erat dengan Tim O'Reilly kerana O'Reilly Media Web 2.0 persidangan pada tahun 2004.Meskipun istilah menyarankan sebuah versi baru World Wide Web, Itu tidak merujuk pada suatu update kepada spesifikasi teknikal apapun, melainkan untuk kumulatif perubahan dalam cara pembangun perisian dan pengguna akhir menggunakan Web. Apakah Web 2.0 adalah kualitatif berbeza daripada teknologi web dahulu telah ditantang oleh World Wide Web penemu Tim Berners-Lee, Yang menyebut istilah yang "sepotong jargon"-.Justeru kerana ia bermaksud Web untuk mewujudkan nilai-nilai ini di tempat pertama.

Istilah "Web 2.0" dicipta pada tahun 1999 oleh Darcy DiNucci. Dalam artikelnya, "fragmented Masa Depan," DiNucci.Web kita tahu sekarang, yang banyak menjadi tetingkap pelayar pada dasarnya screenfulls statik, hanya merupakan embrio dari Web yang akan datang. Glimmerings pertama Web 2.0 yang mulai muncul, dan kami baru mula untuk melihat bagaimana mungkin embrio berkembang. Web akan screenfulls difahami bukan sebagai teks dan grafik tetapi sebagai mekanisma pengangkutan, udara yang melaluinya interaktiviti



O'Reilly et al kontras Web 2.0 dengan apa yang mereka sebut "Web 1.0". Mereka berkaitan Web 1,0 dengan model perniagaan Netscape dan Encyclopedia Britannica Online. Misalnya Netscape berbingkai "web sebagai platform" dalam hal perisian lama paradigma: produk andalan mereka adalah pelayar web, aplikasi desktop, dan strategi mereka untuk menggunakan pengaruh mereka di pasaran pelayar untuk membina pasar-quality harga produk pelayan . Kawalan atas standard untuk memaparkan kandungan dan aplikasi dalam pelayar bermanfaat, secara teori, memberikan Netscape jenis kekuatan pasaran dinikmati oleh Microsoft pada pasar PC. Mirip dengan "yg tdk mempunyai kuda kereta" membingkai mobil sebagai perpanjangan dari akrab, Netscape mempromosikan "webtop" untuk menggantikan desktop, dan direncanakan untuk mengisi webtop dengan maklumat yang update dan applet didorong ke webtop oleh pembekal maklumat yang akan dibeli Netscape pelayar.

Perbezaan Web 2.0 dengan 1.0
Era web 1.0 bermula dari 1990 hingga 2001
Adalah generasi pertama web yang berfungsi sebagai pemberi maklumat dan informasi yang bersifat satu arah. Segala content atau isinya berada ditangan administrator, jadi pengunjung hanya dapat melihat isi dari laman tersebut tanpa dapat memberi komen atau pandangan.


Maklumat tambahan dalam bentuk pdf Klik (English)



Maklumat tambahan dalam bentuk pdf Klik (Bahasa Melayu)

Rujukan ;

http://www.paulgraham.com/web20.html

http://www.openlinksw.com/blog/~kidehen/index.vspx?id=373


1 comments:

  1. bo berkata...

    :a:

Catat Ulasan

Senarai Blog Letcure

Subscribe

art

free counters